FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
T802: Von Braun
Post new topic   Reply to topic
Exilfolken.com Forum Index » Utanför » T802: Von Braun
View previous topic :: View next topic  
Author Message
spelledare
Site Admin

Post Posted: Fri Nov 21, 2008 4:13 pm    Post subject: T802: Von Braun
Reply with quote

Från ett pressmeddelande utgivet T785 på Procyons nyhetsnät:
”Centiturn trettioåtta beger sig expeditionsskeppet Von Braun iväg. Byggt med innovativa hyperrymdsmotorer som gör att det kan färdas snabbare än till och med de ledande militära skeppen, och hela tvåhundra meter långt rivaliserar det dem nästan även vad gäller storlek. Von Brauns besättning består däremot av civila forskare, och istället för hangarer och kanoner finns stora laboratorier och datalager. Denna högteknologiska forskningsbas är bara en del av den armada EMV:s skickar ut över hela sektorn för att kartlägga mänsklig rymd.
Som besättningens beskyddare kommer löjtnant Ael Kobuta – dekorerad krigshjälte från södra gaia-konflikten – och hans marinsoldater att tjänstgöra ombord skeppet.
Smidig. Snabb. Revolutionerande! Vem vet vad som väntar dem i det djupa kosmos? Allt vi vet är att det är en strålande dag för mänskligheten.”

Loggat samtal i kaptenens hytt mellan kapten Luigi Cristians och löjtnant Ael Kobuta.
LC: Kom in. Sätt dig.
<<en stol dras mot metalldäcket>>
LC: Vi har en lång resa framför oss. Säkert den längsta någon människa har företagit. Jag hyser ingen illusion om att det kommer att vara enkelt. Jag tror att vi alla är här för att vi av en eller annan anledning gillar en utmaning. << paus, sedan återupptar LC: >> Mitt uppdrag är att bemöta de yttre utmaningarna så gott jag kan. Humör och tvister kommer att uppstå under resans gång. För de inre utmaningarna måste jag lita på dig.
AK: Du kan lita på mig och mina marinsoldater.
LC: Lita på dig att vara tillhands vid behov, men också att inte ta i mer än nödvändigt.
AK: Vilken nivå, exakt, är nödvändig? Och vem avgör det, kapten? Du?
LC: Jag är ingen valp, Kobuta. Jag vet hur militären fungerar. Jag var minsann flottist i gaiakonflikten, och för oss ’entropitorskar’ var det kriget inte så länge sen. Jag vet också hur EMV fungerar. Enda anledningen att en expedition fått anslag nog att utforska all mänsklig rymd är för att EMV:s högsta önskan är att täcka varje mänsklig koloni. Hjälper ju då att veta var de finns.
AK: Så du har ditt uppdrag, och jag har mitt.
LC: Ja, vi får väl vara glada att det råkar vara samma uppdrag då.
<<tystnad>>
AK: Jag och mina marinsoldater är här för att skydda besättningen av Von Braun. Men bara då alla dina medel som skeppets kapten har misslyckats.
LC: Då förstår vi varandra.

<Trigger: Klocka passerar relativ tidsgräns 0,000167 sedan hyperrymdsöverföring 39>
<generera normaltid T789,8>
<Logg T789,8. Von Braun lämnar EMV-säkrad rymd. Äntrar okontrollerad mänsklig rymd.>
<Överför till rutiner för fientlig rymd. Sköld- och vapenkonfigurationer laddade för snabb uppvärmning. Kaptens autonomhetsgrad ändras till V2>

<Trigger: Säkerhetsnivå återställd till normal>
<Kaptens nödbefogenheter nollställda>
<Logga skador: Sektioner b-g på däck 2 och 3, och sektorer b-c på däck 1 karantänförsatta på grund av kritiskt lågt tryck orsakat av genomträngande skador till yttre chassi---
Livsuppehälle på resterande däck och sektioner stabilt---
Inget svar från främre sensornoder---
Sköldgeneratorer kritiskt överhettade---
Rapport slut>
<Påbörjar återställningsrutiner>

Medicinteknikslogg, Dr. Yenifer Hayden. T795,351
>> Besättningens moral är lägre än någonsin. Jag har fått ett vittnesmål om att Johansen brutit sig in i medicinskåpet vid främre hissen på däck fem. Han stal därifrån stimulanter som han konsumerar och mutar Gottfried med för att slippa arbeta dubbla skift. Förbannade Johansen, som om jag inte hade nog att göra med de skadade! Jag trodde att min medicinering hade botat hans entropisjuka och utmattning. Jag lät utföra en inventering av alla medicinskåp och fann att alldeles för mycket stimulanter är försvunna. Mycket mer än bara Johansen och Gottfried kan ha gjort av med.
Rådvill anmälde jag incidenten till kaptenen, och hans reaktion var bara att låsa undan alla handeldsvapen. ”Jag kan inte låta stimhuvuden ha fri tillgång till farliga vapen”, sa han. Som om det löste allt! Så länge de inte är beväpnade gör det inget att stimhuvudena sköter vår syretillgång och hyperdrift och allt vad det är. Jag säger det, om vi inte kan vänta oss lite riktigt ledarskap från kaptenen gör det ingen skillnad hur många barbarer som svävar runt därute och hoppas skjuta ner oss. Von Braun kommer att vara ett livlöst skal långt innan det.

Säkerhetslogg, säkerhetschef Ael Kobuta. T795,844
>> I vad som nu utgör den nya cafeterian viskas det tills jag eller nån av avdelningscheferna kommer in. Då blir det knäpptyst. Av det folk vågar prata om i min närvaro hör jag saker som ”åka hem” och ”släppa av mig vid närmaste hamn.” Desertering och förräderi. Myteri kan inte vara långt efter. Är det vad de talar och tystnar om i cafeterian?
Kaptenen har fullständigt tappat fokus på uppdraget. Och vad värre är, han har tappat besättningens respekt, och har ingen chans att rädda situationen. Jag hoppas bara att historia inte kommer att döma Ael Kobuta för hårt för det jag måste göra.

<Varning: Plötsligt kraftigt övertryck och drastisk ändring av luftsammansättning i däck 4, sektor b, kaptenens hytt. Påbörjar eldbekämpningsrutiner. Utrym sektor b omedelbart!>

>>Till: Ludvig Johansen
Från: Ael Kobuta
Ang: Re: Re: Ge mig tillgång till alla system!

Johansen!
Jag vill inte ha några ursäkter. Jag behöver de där koderna. Vad jag inte behöver är ett stimhuvud som inte har minsta värde för Von Brauns uppdrag. Låt kapten Cristians öde inspirera dig att jobba hårdare. Förstått?

Löjtnant Kobuta
Jag har försökt att upphäva hans order i databaserna men jag kan inte hitta hans koder. Det är som om han förutsåg att någon skulle försöka stjäla koderna och tog bort sin egen behörighet.

Johansen!
För att återställa Von Brauns funktion behöver vi allas yttersta. Av dig behöver jag hjälp att upphäva den före detta kaptenens order att låsa alla vapensystem och tillgång till alla vapenskåp. Vi får inte vara försvarslösa ifall Norra Anknytningen eller andra barbarer hotar oss.
<<

<Trigger: Klocka passerar relativ tidsgräns 0,002441 sedan hyperrymdsöverföring 137>
<generera normaltid T802,9>
<Logg T802,9. Von Braun lämnar känd mänsklig rymd.>
<Överför till rutiner för maximal sensorbredvidd. Kaptens autonomhetsgrad ändras till V3>
<Hyperdrift aktiverad, maskhålsformation. Övergång till normalrymd… OK>
<Sensorrapport: Radiosändningar uppfattade inom sektor ’Exilus’>
<Förbereder hyperrymdsöverföring 139. Hyperdrift aktiverad, maskhålsformation. Kurzfält intakt. Övergång till hyperrymd… >
 Back to top »
View user's profile Send private message
Exilfolken.com Forum Index » Utanför » T802: Von Braun
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson